Pages

Friday 20 July 2012

Catatan II diari seorang Pengembara.

aku cuma ada peta
untuk kutunjukkan dan dibawa

di mana jalan dan ke mana arah dituju
 

aku juga cuma dapat beritahu

ada cabaran yang akan ditempuh
 

aku hanya dapat memberi ingat

dan pesan untuk berjaga-jaga

ketika melangkah di persimpangan
 

aku juga hanya ada doa agar semuanya

tidak tersesat, tidak terluka dan tidak dihina

ketika berhenti diperjalanan
 

aku cuma dapat sampaikan pesan

kerana jalan yang sudah juga kulalui

bukan hanya liku jalan di taman bukit itu


kalau diperjalanan celupar kena jaga

kata orang tua-tua

selamat diri dari petaka

kalau makan jaga punggung

jangan sampai terangkat

kalau jalan jangan mendongak

nanti kaki tersandung terseliuh

yang buruk jangan dihina

diam lebih afdhal

disukai orang di mana saja

No comments: