Pages

Friday 6 July 2012

malam tadi
sebelum pagi
kulewati sekumpulan orang
yang berbicara tentang berat beban yang dipikul
dari cara duduknya kusedari
bukan semangat mereka tumpul
tapi tidak sanggup lagi terus memikul
dan mengumpul
kerja mereka, kata mereka, bukan kerja kerani
yang menolak pun dibiar terbiar
tunjuk sebab lagi
merintih hari-hari

bukanlah aku tidak peduli
sebab aku juga mengetahui
aku juga memahami
jika boleh ingin juga aku duduk sekali
tapi jika semua bersimpu bersila
siapakah lagi membuka langkah kuda-kuda
atau berlari membawa berita derita
atau khabar gembira?
walau aku bukan pendeta
yang masin lidah atau lunak suara
bukan juga ada nama atau kuasa
tapi aku juga sahabat mereka

ada yang pergi setelah cukup letih
ada yang sepi diam seribu bahasa
ada yang masih tertanya-tanya
ada yang memutus itu salah 'mereka'
ada yang redha berkata....sabarlah
                                                      .....rezeki tidak ke mana!

dunia pengubah minda
cabarannya melangit tinggi....

okieukio
[spontan]


No comments: